Wednesday, June 16, 2010

Kami dan sesuatu (Siri 1)

Memori tercipta di Kota Kinabalu

Filem: Hentian ini
Hero: Mus, Zul, Wan
Heroin: Eta, Alida, Waziha
Pelakon pembantu: Naufal, Danish dan Adriana
Lokasi : KK, Kundasang, Ranau
Pengangkutan: Unser Merah

"Hang kat mana, aku dah sampai ni..kita check in masing-masing lah,"....
Sms daripada Zul kepada aku pada pagi 5hb Jun 2010 itu sebagai tanda bermulanya pengembaraan kami ke Sabah. Pengembaraan yang disertai oleh tiga keluarga kecil yang diketuai oleh aku, Zul dan Wan.

Pengembaraan itu adalah sesuatu yang dirancang selepas kami bertiga masing-masing dihadiahkan tiket percuma oleh AirAsia. Tempoh pengembaraan kami hanyalah tiga hari dua malam, namun jadual padat yang telah dirancang oleh aku sebelum disusun oleh Zul telah menjadikan ia pengembaraan yang luar biasa.

HARI PERTAMA

7-9 pagi (LCCT) : Zul dan keluarganya seperti biasa tiba lebih awal di LCCT dengan hanya berbekalkan satu beg besar. 20 minit kemudian ketibaan aku bersama Eta dan Naufal. 30 minit kemudian, Wan muncul dengan muka sedikit marah dan nampak kelam kabut membawa dua beg tariknya untuk berbaris sebelum check in. Sempat tanya wan kenapa masam-masam, dan ini jawapannya; "Mamat teksi tu buat hal..selambe je datang lambat"....

9-9.30 pagi (Balai Berlepas) : Segala urusan check in sudah selesai dan bermulalah 'perbahasan' antara aku, Zul dan Wan dengan disaksikan oleh Alida dan Waziha. Eta plak sibuk melayan Naufal. Intipati perbahasan kami sudah pastinya pasal "SUKAN dan MEJA SUKAN"....

9.30-12.30 th (Dalam Kapal) : Aku sekeluarga duduk betul-betul di hadapan keluarga Zul di barisan belakang sementara Wan sekeluarga diberikan sedikit penghormatan untuk duduk di barisan hadapan. Suasana dalam kapal cukup tenang dan semua berjalan lancar.

12.30 th (Terminal 2) : Gara-gara masalah komunikasi, petugas imigresen 'mempermainkan' aku hanya kerana aku jarang balik Sabah. Rupa-rupanya, petugas tu marah sebab aku cakap 'sleng semenanjung"....hahahaha

1 th (Terminal 2) : Zul menerima sebuah kunci Unser berwarna merah dan sebulat suara telah dipilih sebagai driver tetap sepanjang pengembaraan ni...Kiranya mamat Taiping ni cipta sejarah apabila menjadi warga Semenanjung Malaysia yang pertama memandu Unser di bumi Sabah pada kunjungan sulung..Macam biasa, aku jalankan tugas aku sebagai jurupandu dengan Eta, Alida, Danish dan Naufal di baris kedua diikuti keluarga Wan di belakang sekali.

Dari Terminal, kami terus menuju ke Deeleton Hotel, iaitu penginapan rasmi kepada pengembaraan kami. Dari luar, nampak usang, tapi sekali masuk, fuhhh..macam hotel 5 bintang. Seperti kata Zul, bilik hotel ni lebih baik dari yang kat Melaka....hahahahaha

Tidak sampai 5 minit kami masuk bilik, Zul mula bertegas dengan jadualnya. Apa lagi, kami 3 sekeluarga terus menuju ke Centre Point yang terletak betul-betul di hadapan hotel untuk makan tengah hari.

1.30 th (Centre Point) : Aku, Zul dan Waziha order ABC spesial sementara yang lain hanya minum minuman jus dan air manis. Makanan yang kami nikmati pula kebanyakkannya mengikut citarasa masing-masing. Namun, sedang asyik menikmati santapan, keluarga Zul dan Wan dikejutkan dengan kehadiran 'Sup Kosong'...Aku bagitau mereka, kat Sabah ni, makan apa sekalipun termasuklah mee goreng, wajib ada Sup Kosong....

2-4 ptg (Deeleton): Duduk hotel masing-masing sambil kemaskan barang untuk program seterusnya iaitu mandi laut. Tunggu punya tunggu, tetiba hujan lebat pulak. Tapi atas dasar kesepakatan, maka kami redahi hujan menuju ke Tanjung Aru.

5-7 ptg (Tanjung Aru): Kehadiran kami di pantai Tanjung Aru dijemput dengan hujan rahmat daripada Ilahi. Mungkin ada hikmahnya kerana kalau tidak hujan, mungkin saja kami gagal untuk menikmati sayap@kepak bakar buatan Sabah. Macam biasa, Zul dan Wan sentiasa mencari modal untuk memerli aku dan modal mereka hari itu adalah bekas polistrin yang digunakan untuk meletakan sayap bakar..."memang kat sabah pakai polistrin ke...hahahah", gelak mamat taiping. Lepas makan, kami pun balik bilik masing-masing untuk mandi dan solat.

9-12 mlm (Jesselton Point): Aku saja membawa rombongan ini untuk menikmati suasana ceria di Jesselton Point, iaitu salah satu tempat makan dan riadah yang sedikit eksklusif di bandar raya Kota Kinabalu. Kami makan beramai-ramai dengan hidangan yang berbeza-beza.

Bagaimanapun, topik perbicaraan adalah tentang "ISU KERJA" kerana itu sahaja perkara yang hebat untuk diceritakan. Selain itu, isu yang dibincangkan ialah bagaimana Zul dengan sombongnya 'memakingkan' unser merahnya sehingga ke bahu kedai..

1 mlm (Deeleton): Memandangkan semua keletihan selepas melalui penerbangan selama dua jam setengah, maka malam itu kami masing-masing berehat di bilik sambil bermain-main ngan anak dan bermanja-manja dengan isteri....(bukan apa, sebab keesokan harinya kami akan melalui satu pengembaraan yang hebat iaitu menawan puncak Kinabalu. Ceritanya dalam Siri 2).

Naufal yang sangat complicated

Danish sentiasa cool macam ayahnya

Adriana ceria tidak kira masa

Zul seperti seorang kontraktor bersama Unser Merahnya

Rezeki pertama kami di Centre Point

Sambil makan kepak@sayap ayam di Tanjung Aru, Zul dan Wan tetap memantau perjalanan unit sukan di Kuala Lumpur

Kesederhaan membuat kami sentiasa puas dengan apa yang
dihidangkan di Jesselton Point

1. haha,hebat kisah perjalanan ni...
    tak sabar nak tunggu siri ke-2, naik bukit turun bukit kat kundasang di samping kisah roundabout ranau-adira.hehehe

tapi cite sang kontraktor takde kot dlm siri ke-2 tu nnt...

2. apa pulak wan...cite kontraktor tu lah yang orang nak tahu...pasal yang lain biasa2 je...hahahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...