Monday, June 21, 2010

Kami dan sesuatu (Siri Akhir)

TERIMA kasih Blog4FT dan AirAsia yang merealisasikan
impian menjadi kenyataan



Filem: Hentian ini
Hero: Mus, Zul, Wan
Heroin: Eta, Alida, Waziha
Pelakon pembantu: Naufal, Danish dan Adriana
Lokasi : KK, Kundasang, Ranau
Pengangkutan: Unser Merah


HARI TERAKHIR

TIADA perancangan khas dibuat pada hari terakhir melainkan menghabiskan saki-baki masa yang ada di Sabah sebelum dua keluarga berlepas balik ke Semenanjung Malaysia. Pagi itu juga lebih banyak dihabiskan dengan berehat bersama-sama keluarga sebelum lawatan rasmi ke Pasar Filipin di buat.

7-8 pagi (Sempelang Restoran) : Macam biasa, Sempelang akan menjadi restoran rasmi bagi kami dan pagi itu kami bersarapan di kedai ini. Aku sedikit terkejut kerana Wan dan Zul telah 'mengorder' resepi yang sama seperti sebelum ini iaitu 'soto campur'. Kata Zul, "alang-alang dah sampai sini, makan puas-puaslah"...hahahha

8-12 th (Pasar Filipina) : Sepatutnya kunjungan kami ke tempat ini dibuat pada hari pertama lagi tetapi memandangkan jadual yang terlalu padat, maka kami memilih untuk datang ke pasar Filipin pada hari terakhir.

Seperti biasa, Zul dan keluarganya giat mencari sesuatu untuk dibawa balik ke Semenanjung, sementara Wan pula sibuk mencari baju 'spare' gara-gara baju yang dipakainya telah dirosakkan oleh Adriana.

"Bos, handphone baru bos..boleh dapat murah ni.. spek dan jam tangan pun ada", kata seorang penjual jalanan kepada Zul....Mamat Taiping tu tidak menjawab tetapi hanya menggunakan bahasa isyarat sebagai menolak tawaran penjual tu.

"Kalau spek ngan jam itu boleh terima lah, ini handphone pun siap dijual lagitu..handphone hebat tu, bukan calang-calan," kata Zul ketika memulakan pemanduan untuk kembali ke hotel...

12-1 ptg (Deeleton) : Selepas dua hari Zul memandu unser, aku akhirnya mengambil alih tugasnya. Bukan apa, aku rasa itulah satu cara dan tanda penghormatan aku kepadanya yang bakal kembali ke Semenanjung.

Sebelum ini, aku bukan tak nak bawa, tapi aku saja nak bagi 'feel' dan 'cabaran' kepada mamat Taiping itu untuk sama-sama merasai percutian ini.

2 ptg (Airport) : Aku turut serta ke airport untuk mengiringi kepulangan Zul dan Wan sekeluarga. Isteri dan anakku pula aku singgahkan di rumah kakaknya. Hampir sejam juga akan menemani mereka di airport sebelum aku meminta diri untuk balik ke Keningau.

Tapi, sebelum pemergian tu, aku langsung tidak bersalaman dengan Zul kerana dia mempunyai niat lain.
"Tak payah lah yop," kata aku...
"Alah, bagi kat nopal je..lupa nak bagi tadi," jawabnya.

Sampai ke sudah aku tak amik, tetapi ketika aku mahu bersalaman dengan Wan, mamat Taiping tu sempat datang kepadaku dan memasukkan sesuatu di kocek seluar belakangku. Insiden itu juga mengakhiri peggembaraan singkat kami di Sabah yang penuh dengan segala macam kisah. Mungkin tidak seindah yang digambarkan, tapi sekurang-kurangnya ia adalah satu lagi pengalaman indah yang dicipta bersama sahabat-sahabat. Paling penting, aku, Zul dan Wan saling memahami dan sentiasa berkongsi 'duit' setiap kali kami selesai makan.


ADRIANA keletihan mendaki Gunung Kinabalu


NAUFAL buat perangai sebelum tidur


DANISH dengan gajet hebat pemberian ayahnya

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...