Saturday, June 19, 2010

Kami dan sesuatu (Siri 2)

TIGA keluarga kecil di kaki Gunung Kinabalu

Filem: Hentian ini
Hero: Mus, Zul, Wan
Heroin: Eta, Alida, Waziha
Pelakon pembantu: Naufal, Danish dan Adriana
Lokasi : KK, Kundasang, Ranau
Pengangkutan: Unser Merah

306, 308 dan 309 adalah nombor bilik kami. Sebaris je semuanya dan terletak di tingkat 3. Pagi 6 Jun 2010, dalam keadaan masih mengantuk, aku dapat sms daripada penghuni bilik 308 (Zul) yang berbunyi.."Jam brapa kita nak gerak"....

Hakikatnya, setiap pergerakkan kami akan dimulakan oleh Zul sebelum diperhalusi oleh aku dan seterusnya di sokong oleh Wan. Maka pagi itu, kami bergerak awal ke pantai Tanjung Aru untuk menebus kekecewaan pada petang sebelumnya. Aktivitinya sudah pasti mandi laut...

HARI KEDUA

6.30-8 pagi (Pantai Tanjung Aru) : Ketibaan kami di Tanjung Aru sedikit misteri kerana tiada satupun kelibat manusia di pantai itu. Malah, pekerja paking pun belum lagi datang untuk berkerja. Ini bermakna, kami adalah orang pertama yang tiba di pantai itu dan mungkin juga menjadi pengunjung paling 'bersemangat' sejak kewujudan Tanjung Aru.

Anak Zul, Danish siap berpakaian renang berwarna pink kehitam-hitaman, sementara Naufal pakai baju biasa. Adriana pula tampil memukau dengan imej dan wataknya sebagai seorang gadis. Hampir satu jam berjuang di pesisir pantai, kami pun bergerak balik ke Deeleton.

8-9 pagi (Sempelang Restoran) : Zul dan Wan mencuba 'soto campur' dan aku hanya menikmati soto ayam. Pasangan masing-masing macam biasa sibuk melayan anak kecil dengan hidangan biasa iaitu mee goreng dan nasi goreng. Perbincangan di meja restoran ini adalah kepada misi utama kami, iaitu 'menawan' Gunung Kinabalu.

9 pagi (Deeleton) : Sebelum bergerak, aku sempat minta maaf pada Zul dan Wan. Aku kata kat mereka.."Aku ni nama je orang sabah, tapi jalan kat sini langsung aku tak tau"..

Maka perjalanan kami pagi itu mendapat bantuan daripada rakan lamaku yang hanya memberi petunjuk menerusi panggilan telefon. Zul seperti biasa, akan mendengar setiap arahan yang aku berikan. Bandar Tuaran menjadi 'point' kepada perjalanan kami ke Kundasang.

10 pagi (Tuaran) : Ketika melalui jalan ini dan terlihat papan tanda "Ranau"...Zul mula bersuara dengan beberapa kali menyebut nama Azira AF..katanya, "Aku datang ke sini kerana Adira"....Namun, impian itu tidak berpanjangan apabila kehebatan pemanduan Zul ke atas Unser Merah mula teruji.

10.30 pagi (Kaki bukit Kundasang) : Dengan menggunakan kereta besar yang menggunakan kuasa Auto dan dipenuhi dengan sembilan penumpang, memang ia satu cabaran kepada Zul. Tapi dengan ego, mamat Taiping ni selamber meneruskan perjalanannya dengan menikmati cerita-cerita panas dan pemandangan indah.

11.30 pagi (Taman Negara Kinabalu) : Selepas mendaki hampir satu jam, akhirnya kami sampai di Taman Negara Kinabalu, iaitu taman yang menempatkan Gunung Kinabalu, gunung tertinggi di Asia Tenggara. Cuma sedikit malang bagi kami apabila kelibat Kinabalu tidak kelihatan kerana diseliputi oleh kabus tebal. Namun, semangat Kinabalu tetap bersama kami apabila Aku, Zul dan Wan sedia menyahut cabaran untuk 'bergambar' di pintu pendakian.

Sebelum itu, insiden mencari paking di Pondok Timpohon sedikit menimbulkan kekecohan apabila kebanyakkan pemandu mahu menunjukkan kemahiran masing-masing termasuklah Zul. Akibatnya, punggung van seorang pemandu pelancong terlanggar tembok semantar Unser Merah gagah mencari paking.

12-1 petang (Mesilau) : Kami meneruskan perjalanan ke sebuah tempat misteri bernama Mesilau. Percayalah, perjalanan ke lokasi ini bukanlah sesuatu yang mudah kerana ia memerlukan kemahiran, kesabaran dan sedikit ketenangan untuk melalui kawasan berbukit. Sedang asyik menuju ke Mesilau, Wan mula membuka cerita dengan berkata.."Aku dapat sms daripada...."

Sms itu menjadi topik hangat kami sepanjang perjalanan ke Mesilau sehingga terlupa kesukaran yang dihadapi. Sepanjang perjalanan, kami sempat mencuci mata di Lembu Tenusu Mesilau Dairy Farm. Persoalannya..apa yang ada di Mesilau, "Tepuk dada tanya selera kerana Zul sendiri tidak tahu apa yang ada di sana..Misteri

1-3 petang (Poring) : Dari Mesilau, kami menuju ke Poring iaitu lokasi perkelahan yang dikatakan mempunyai air panas semulajadi. Perjalanan ke Poring tidaklah sukar sangat tetapi sangat jauh bagi sesetengah orang. Sampai ke sana, kami disajikan oleh wanita-wanita yang berpakaian separuh bogel sehingga menyebabkan naluri kami tergugat.

Maka, untuk menghilangkan kepenatan, maka aku, Wan dan Zul sempat merendam kaki di kolam air panas. Setidak-tidaknya, dapat juga kami merasa air panas Poring.

3-4 petang (Ranau) : Ada adegan yang tidak ingin kita lihat di bandar ini. Ketika kami sedang mencari tempat untuk makan petang, pemandu@Zul telah membuat onar dengan melakukan pusingan 360 jam di 'roundabot' Ranau. Satu tindakan yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana orang Ranau. "hahahahaha....baru orang Ranau tahu siapa aku, kalau Adira AF tahu, mesti dia bangga"...kata Zul dengan bongkaknya.

Selepas meninjau beberapa restoran, akhirnya kami memilih untuk makan di sebuah kedai mamak sederhana. Peliknya, resepi kami semua sama iaitu Nasi Goreng Ayam. Memandangkan semua kelaparan, maka hidangan itu habis dalam tempoh kurang setengah jam.

5 petang (Taman Negara) : Gagal melihat Kinabalu pada sebelah paginya, maka kami memasuki semula Taman Negara untuk melihat Kinabalu pada sebelah petang. Malang lagi apabila Kinabalu masih tidak muncul. Tapi bagi aku dan Zul, kelibat sepasang lelaki Cina dan wanita Cina serta anak perempuannya yang bergambar di dataran memberi sedikit kecerian. Begitu juga dengan 'ranjer wanita' berpakaian hijau yang menarik perhatian kami.

7 malam (Stesen Petronas Tuaran) : Sepanjang perjalanan balik, kami sempat menikmati kabus di waktu petang, iaitu fenomena yang dianggap Zul sebagai indah. Kami berhenti seketika di stesen hanya untuk mengisi minyak sebanyak RM15. Kata Zul, "Tak ya membazir isi banyak-banyak"...Katanya lagi, "memang kat Sabah pekerja pam wanitanya mesra-mesra ke"...

8 malam (Deeleton) : Sehari berjalan, maka anak dan bini kami pun keletihan. Tapi bagi kami, perjalanan sebenar masih belum selesai. Semuanya bermula dengan pampers Naufal.

9 malam (Centre Point) : Malam ini aku jadi jurutera. Wan jadi kontraktor dan Zul mula jual minyak dengan Bacolod City dan Manilanya. Tempoh yang diberikan hanya 60 minit. "Aku lebih konfident kalau disini banding di sana..." kata yang keluar daripada mulut seorang rakan kami...

10 malam (Pasar Malam) : Aku memang dah plan nak bawa dorang makan ikan bakar di Pasar Malam. Kami menempah satu meja dan aku, Wan dan Zul pun memilih hidangan. Satu ekor ikan jenahak besar, beberapa ekor sotong dan beberapa ekor udang. Semuanya di bakar termasuk kepak ayam.

Cara makannya juga unik. Kami hanya disediakan beberapa biji cili lada, garam, beberapa ulas limau dan kicap. Semuanya digaulkan dan menjadi perencah kepada hidangan berbakar tadi. Hampir sejam makan, kami tersenyum puas kerana hajat makan ikan bakar tercapai.

12 malam (Kota Kinabalu) : Memandangkan ini malam terakhir kami, maka aku sempat bawa dua rakan-rakan ku berserta keluarga masing-masing jalan-jalan di bandar Kota Kinabalu. Menuju ke 'Putrajaya Sabah', melalui UMS dan u-turn di One Borneo sebelum kembali ke Deeleton.

1 malam (Sempelang) : Selepas diasak dengan pujukan, Wan gagal mendapat pelepasan daripada majikannya untuk menyertai aku dan Zul. Pada asalnya, program yang dirancang cukup berbahaya, tetapi selepas mengambil kira faktor korum yang tak mencukupi selain cuaca hujan, maka kami berdua hanya lepak di Sempelang dengan ditemani oleh Alex Raja Lawak...

(Terkejut tengok orang jual handset di Pasar Filipin dalam Siri 3).

NAUFAL bukan anak laut

DANISH teruja yang teramat sangat

ADRIANA stedy tak pakai baju

KELUARGA Wan

KELUARGA Zul

KELUARGA Aku

SEMANGAT je tidak mencukupi

SUSU hanya diperah pukul 3 petang @ Mesilau Dairy Farm

MESILAU yang penuh misteri

RENDAM kaki @ Poring

INILAH tempat yang dirasakan cukup mewah untuk makan ikan bakar