Sunday, January 3, 2010

Gedung ilmu di Kota Raya



Jadilah insan yang bijak mencari ilmu


CENDIAKAWAN pernah kata, "Janganlah beratkan mulut untuk bertanya tentang ilmu, janganlah pekakkan telinga untuk mendengar tentang ilmu, janganlah simpulkan tangan untuk menulis tentang ilmu dan janganlah rapatkan kaki daripada berjalan mencari ilmu."

Di Kuala Lumpur, kita perlu berubah. Kita akan sesat jika malu bertanya. Kita akan bosan jika asyik pekakkan telinga. Kita juga akan tersisih jika terus simpulkan tangan dan kita akan ketinggalan jika terus rapatkan kaki.

Berjalanlah di Kuala Lumpur dengan niat mencari ilmu. Dan yakinlah, kita tidak sesekali akan sesat, bosan, tersisih dan ketinggalan jika ilmu penuh di dada.

Dalam diri aku, aku bukanlah siapa-siapa bagi Kuala Lumpur. Aku bukan anak jati wilayah ini, sebaliknya aku hanyalah 'penumpang' yang telah diberi peluang untuk merasai nikmat ibu kota bernama Kuala Lumpur.

Tidak sukar sebenarnya untuk mencari ilmu di Kuala Lumpur. Segala-galanya telah disediakan. Jika memiliki sedikit kepintaran, belajarlah di Universiti Malaya. Tapi jika tidak dan hanya memiliki sedikit wang, maka Dewan Bahasa dan Pustaka boleh jadikan sajian.

Mencari kelainan dan tidak mahu terlalu statik, maka luangkan masa berada di Muzium Negara. Andai bosan dan mahukan ketenangan minda, maka Perpustakaan Negara adalah jawapan sebenar.

Empat nama gagah ini akan terus berada di Kuala Lumpur. 'Mereka' tidak akan pergi dan akan kekal menemani Kuala Lumpur sampai bila-bila.

Ayuh...teruskanlah perjalanan kita dan jangan sesekali memberi ruang kepada orang lain mengambil langkah kita.

Negarawan ulung, Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika menyampaikan wacana perdana pada Konvensyen Mahasiswa Melayu 2010 di Universiti Malayasia Terengganu baru-baru ini ada meninggalkan secebis nasihat buat semua penghuni Malaysia.

Kata Tun, ubahlah persepsi kita dan ubahkan cara hidup kita. Sekali melangkah, janganlah undur kebelakang dan jangan sesekali membenarkan orang lain mengambil laluan kita.

Namun, apa sekalipun yang diucapkan Tun, intipati utamanya dan asas bicaranya adalah tentang ilmu.

Dalam konteks ini, maka Universiti Malaya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Muzium Negara dan Perpustakaan Negara adalah gedung-gedung wajib yang perlu dikunjungi setiap daripada kita. Tujuannya sangat jelas iaitu untuk mencari sesuatu yang digelar ILMU. Dan janganlah kita bimbang, kerana semua itu ada di Kuala Lumpur.


1. UNIVERSITI MALAYA

Universiti Malaya miliki prestij tersendiri

- Ditubuhkan pada tahun 1949 hasil daripada gabungan dua kolej di Singapura iaitu Kolej Perubatan King Edward VII (1905) dan Koleh Raffles (1929).
- Merupakan universiti pertama yang ditubuhkan di Malaysia dan terletak di Jalan Pantai Baru, Lembah Pantai Kuala Lumpur.
- Ilmu Punca Kemajuan adalah moto bagi Universiti Malaya.
- Mempunyai dua buah akademi, 12 fakulti dan 4 institut. Turut memounyai 15 kolej kediaman di dalam dan luar kampus.
- Antara alumni UM ialah Tun Abdullah Ahmad Badawi, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Azalina Othman Said, Datuk Seri Adnan Yakoob, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek dan Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin.
-Antara profesor Emeritus yang terkenal di UM ialah Profesor DiRaja Ungku Abdul Aziz Ungku Abdul Hamid.


2. MUZIUM NEGARA

Sejarah Malaysia tersimpan di Muzim Negara

- Merupakan salah sebuah bangunan yang unik di Malaysia dengan seni binanya adalah bercirikan bangunan Istana Melayu tradisional negeri Terengganu.
- Mula dibuka secara rasmi pada 31 Ogos 1963.
- Terletak di Jalan Damansara, Kuala Lumpur.
- Muzium ini memuatkan banyak barangan bersejarah mengenai Malaysia.
- Terdapat juga banyak galeri yang mempamerkan cara kehidupan orang-orang di Malaysia, misalnya, orang Melayu bangsawan, kebudayaan Cina dan India, barang-barang seni, tembikar, kegiatan ekonomi, flora dan fauna di Malaysia.


3. PERPUSTAKAAN NEGARA

Lokasi wajib bagi setiap warga Kuala Lumpur

- Dibina pada tahun 1956
- Terletak di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur.
- Tempat paling sesuai untuk mendapatkan maklumat selain bahan bacaan berilmiah
- Setiap negeri di Malaysia turut mempunyai perpustakaan negeri masing-masing.
- Waktu perkhidmatan umum adalah dari 10 pagi hingga 7 petang pada setiap hari Selasa hingga Sabtu.


4. DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA

DBP perjuangkan bahasa kebangsaan

- Nama asal Dewan Bahasa dan Pustaka ialah Balai Pustaka dan ditubuhkan pada 22 Jun 1956.
- Terletak di Jalan Dewan Bahasa, Kuala Lumpur
- Tujuan penubuhan adalah untuk menggerak dan memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa ilmu.
- Dewan Bahasa dan Pustaka turut mempunyai pejabatnya di negara Brunei selain Sabah dan Sarawak.
- Menyediakan perkhidmatan yang berkaitan dengan penggunaan bahasa Melayu selain menyediakan dan menerbitkan pelbagai buku ilmiah serta rujukan.

4 comments:

  1. Ilmu dan iman membezakan kita dengan yang lain...ingat saudara Mus, you are the master of your own destiny...

    ReplyDelete
  2. Insyallah...Lelaki Sabah tidak akan lupa asal usul biarpun dihimpit awek terengganu yang gebu2....

    ReplyDelete
  3. awek gebu-gebu...takpe itu hanya mainan kata-kata seorang blogger pemenang blog4ft...

    ReplyDelete
  4. awek gebu-gebu umpama patung mainan yang disusun rapi dirak jualan, hanya menanti telunjuk si anak kecil sebelum si ayah mengeluarkan wang ringgit...
    seperti kata org putih,, No Money No Talk.

    So, inilah yang aku hadapi skrg ni bro...Money tak cukup dan Talk pun tunggang langgang...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...