Tuesday, December 15, 2009

Aku, mereka dan sesuatu....



LIMA tahun aku mengabdikan diri di meja sukan. Dalam tempoh itu juga, aku telah melalui pelbagai suka dan duka, sama ada aku terima secara paksa mahupun rela.

Aku tahu, aku bukanlah siapa-siapa untuk menentukan sesuatu dan aku juga tahu, aku tidak punya kuasa untuk mengubah sesuatu.

Apa yang ada dalam diri aku hanya sikap untuk berubah, menjadikan sesuatu itu lebih baik daripada sebelumnya dan menjadikan hari-hari itu lebih indah daripada hari sebelumnya.

Kini, nyawa aku di meja sukan sudah berakhir. Berakhir tandanya putuslah 'hubungan' aku dengan watak-watak indah yang selama ini aku minati. Aku tidak mengenali mereka dari dalam, tetapi aku kagum dan sanjungi peribadi 7 sang juara ini.



1. DIDIER DROGBA
JARANG sekali kaki bola yang meminati mamat Ivory Coast ini. Tapi, aku anggap Drogba adalah jantung kepada Chelsea dan lakonannya di atas padang memberi inspirasi kepada aku untuk turut berlakon menjadi Lelaki Sabah.



2. RAFAEL NADAL
ISTERI aku pernah kata, budak Sepanyol ni sombong dan tidak suka senyum. Malah, tabiatnya memegang 'punggung' sebelum melaku servis menimbulkan rasa tidak senang di kalangan peminat tenis. Siapalah Nadal tanpa tanah liat dan aku hormati wataknya sebagai "Matador Tangan Kiri'.



3. FERNANDO ALONSO
MUKA berpetak-petak dan suka melompat parti. Tapi aku minat dgn mamat ni kerana dia seorang yang 'pendengki' dan tidak puas dengan sesuatu di litar Formula Satu. Itu peribadi sebenar yang ada dalam diri Lelaki Sabah ini.



4. USIAN BOLT
SOMBONG, berlagak dan bertabiat. Namun, ia tidak mengapa kerana Bolt bijak mengemparkan suasana terutamanya sebelum memulakan perlumbaan. Perkara inilah yang tidak ada pada Asafa Powell dan Tyson Gay, tetapi ada sedikit pada Lelaki Sabah.



5. ANA IVANOVIC
DIA belum begitu dikenali ketika aku meletakkan gambarnya sebagai 'Screen Saver' di komputer opis. Kini, Ivanovic adalah ratu di gelanggang tenis dan wajah Serbia Melayunya belum pernah aku lihat di wajah wanita Malaysia.



6. HERNAN CRESPO
AKU hanyalah budak sekolah ketika zaman kegemilangan Lelaki Argentina ini. Paling aku suka adalah lagaknya selepas menjaringkan gol. Mengangkat tangan kanannya sambil mengeluarkan jari telunjuknya ke langit tanda kesyukuran kepada Tuhan.



7. JOSE MOURINHO
AKU ada persamaan dengan lelaki ini. Zaman kegemilangannya bersama Chelsea pada tahun 2005 dan 2006 merupakan zaman kegemilangan aku sebagai wartawan sukan. Serius ketika berkerja dan pelawak ketika santai. Mourinho adalah idolaku.



LELAKI SABAH: Aku akan rindu untuk menulis tentang Chelsea, keagungan Chelsea dan kejayaan Chelsea....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...