Saturday, January 16, 2010

Antara Kemanusian dan Tanggungjawab

Setiap manusia mempunyai tujuan masing-masing

DUA minggu berada di Terengganu, aku sudah mula merasai rentak mainan masyarakat Timur. Rupanya, rentak di sini tidak banyak bezanya dengan rentak di negeri kelahiran aku iaitu Sabah.

Semuanya direncanakan dengan tersusun. Dari si ibu sampailah di anak, semuanya bernafas dengan tujuan masing-masing. Tahu tanggungjawab dan tahu apa yang perlu di lakukan. Aku memang senang dengan cara ini. Tidak seperti di Kuala Lumpur, semuanya hadir tanpa diduga dan siapa lambat, dia akan jadi mangsa. Tapi secara jujur, I LOVE KL....

Untuk bicara kali ini, tidak banyak yang ingin aku katakan kerana secara peribadinya, aku masih tidak layak untuk membuat sebarang penilaian. Bahkan, bilik tempat aku tidur pun masih gagal aku atur dengan baik. Kehidupan aku buat masa ini adalah kerja dan bersukan..

Minggu ini juga, aku telah 'terjerat' dalam satu persimpangan. Persimpangan yang memang aku telah jangka akan menimpa aku. Mungkin yang bergelar otai dan telah lama bertugas di biro, ia adalah asam garam kehidupan.

Tapi bagi aku, seorang anak kampung yang lahir dari keluarga sederhana dan hidup dan persekitaran kekampungan, persimpangan ini begitu penting.


SITUASI 1 (Kemanusian)
- KEMATIAN cukup menyedihkan dan memang sukar untuk diterima mana-mana insan bernama manusia. Tidak kira dengan cara apa kematian itu berlaku, jasad yang terbaring itu mampu membuatkan manusia menangis.
Aku menumpang sedih dengan kisah yang menimpa seorang lelaki. Asbab kepada temuramah yang aku buat dgnnya, dia kini berada dalam kesedihan. Bukan sedih dgn kisah yang menimpanya, tapi sedih dengan paparan yang aku tulis. Katanya, aku tidak menepati janji dan sanggup dedahkan perkara itu. Pendek kata, aku telah gadai 'Kemanusian' aku demi sebuah cerita.


Setiap yang hidup pasti akan mati

SITUASI 2 (Tanggungjawab)
- AKU berkerja untuk sesuap nasi. Bukan untuk perut aku sendiri, tetapi untuk perut bini aku, anak aku, ayah aku, adik-adik aku dan saudara aku. Jadi, aku akan berkerja atas dasar tanggungjawab mengikut acuan aku sendiri.
Selagi mana aku boleh buat, aku akan buat kerana aku tahu aku diberikan gaji untuk mencari story. Dengan cara apa aku dapatkan story, itu aku kena fikir sendiri.
Berbalik kepada kisah sang suami tadi, aku bukanlah berniat untuk mengaibkan mana-mana pihak semata-mata untuk mendapatkan story. Tapi, apa yang aku buat ini adalah atas dasar tanggungjawab aku sebagai pekerja. Pekerja yang diberi gaji untuk mengisi perut bini, anak, ayah, adik dan saudara aku.


Lelaki Sabah yang tidak lagi mempunyai ibu


LELAKI SABAH berkata:,
Kesedihan sang suami itu mengingatkan aku kepada arwah ibuku. Sampai sekarang, aku sendiri tidak mendapat hitam putih mengenai punca kematian ibuku. Walhal, akulah manusia yang bertanggungjawab mengisi dan menandatangani borang untuk membolehkan ibuku di bawah pulang ke rumah dalam keadaan bernyawa. Sebagai anak, aku dan adik-adikku lebih sanggup melihat ibuku menghembuskan nafas terakhirnya di rumah kesayangannya.

Ada orang kata, ibuku mengalami pendarahan otak dan ada yang kata, ibuku ada penyakit kancer. Bagaimanapun, dengan cara apapun ibuku meninggal, itu adalah ketentuan Allah dan kami redha dengan ketentuan itu. Sekurang-kurangnya, aku telah melepasi dua persimpangan iaitu ANTARA KEMANUSIAN DAN TANGGUNGJAWAB.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...