Monday, April 4, 2011

Muka Legend...Hati Ciut

BERDIRI sama tinggi, duduk sama rendah

Bismillahirrahmanirrahim

MALAM itu hujan turun renyai-renyai. Gua berjalan berdua. Bersama seorang teman dari Utara. Masuk stadium, duduk tempat biasa. Mata bersedia melihat pergerakkan di atas padang. 22 pendekar bersiap sedia. Dan wisel pun berbunyi. Pertempuran bermula - T-Team menentang Sabah.

Minit berlalu. Tuan rumah di hadapan. Bersorak empunya lapangan. Tanda meraikan gol pertama. Hati gua berdebar. Berselang minit kemudian, empunya lapangan bersorak lagi. Gol kedua dicipta. Gua bertambah berdebar. Di penghujung babak pertama, lagi bersorak segenap stadium. Kali ini, untuk gol ketiga. Hancur harapan gua.

Gua tetap senyum. Rakan-rakan ditepi juga tersenyum. Bezanya adalah niat. Niat gua sudah lari. Senyuman gua juga tidak ikhlas. Melihat negeri kelahiran gua dijinakkan. Mau menangis, lelaki jadi penghalang. Tugasan perlu diteruskan. Yang kalah tetap kalah. Yang tewas, perlu cuba lagi.

Sedih. Hiba. Kecewa. Semuanya bersatu dalam hati. Membuatkan gua pening seketika. Perjalanan jauh disudahi dengan kekecewaan. Tiga berbalas kosong. Kena terima seadanya.

Tapi gua ada semangat patriotik. Berdoa terus berdoa. Moga di hari lain rezeki menyebelahi gua. Menyebelahi negeri gua. Membalas kecewa di lapangan orang. Di depan gua sendiri. Moga akhirnya, gua ikhlas membuat kerja.

Percayalah..badan gua memang di sini, tapi hati gua bersama kamu. Kita berjuang di negeri orang. Demi maruah dan harga diri.

SABAH Tanah Airku. Negeri Kita Yang Tercinta


JANGAN pandang belakang kerna duniamu ada di hadapan

LELAKI SABAH : Menang bukan kerana kamu menang, tapi menang kerana kamu pernah kalah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...