Tuesday, April 5, 2011

Kenyir Itu Bernyawa

Apabila Petronas bertemu Media.

Bismillahirrahmanirrahim

MASA gua kecil-kecil dulu, ada dua tempat di Malaya ini yang gua mau jejaki. Pertamanya, puncak Kinabalu. Dan kedua, pastinya Tasik Kenyir.

Memandangkan Kinabalu terletak di negeri gua, maka hajat itu sudah lama tercapai. Dan Kenyir, sebuah tasik penuh lagenda baru sahaja gua jejaki. Terima kasih Petronas. Terima kasih Kawat dan terima kasih semua.

Kenyir. Penuh lagenda. Kedalamannya menjangkau 150 meter. Orang kata, ada naga di Tasik Kenyir. Orang juga kata, ada puteri di pulau-pulau di Tasik Kenyir. Benarkah?

Semalaman gua di Kenyir. Merentasi gelombang air yang tenang. Menjejaki pulau yang masih bernyawa. Melihat air terjun ciptaan Ilahi. Dan meneroka pesona penghuni misteri.

Gua tak jumpa naga. Jauh sekali puteri. Apa yang gua jumpa adalah kehidupan. Kehidupan sebuah dunia penuh peraturan. Setiap perjalanan perlu dirancang. Setiap perbualan perlu diperlahan. Dan buanglah egomu tak kala merentasi dunia Kenyir.

Buka matamu. Sejukkan mindamu. Lihatlah.....inilah sebenarnya sebuah dunia. Di dalamnya tersimpan seribu misteri. Siapa berani menghancurkannya. Siapa berani menerokanya. Ia adalah milik Tuhan.

Ingat...nikmati sahaja apa yang dilihat. Dan lupakan niat merompak yang tersirat.

Gua sentiasa terfikir. Bagaimana boleh manusia bertindak sehebat ini. Mengumpul berjuta-juta billion air. Disatukan di sebuah tasik sehingga bukit dan gunung menjadi lemah. Subahanallah. Maha Suci Allah. Pencipta Langit dan Bumi dan segala isinya.










LELAKI SABAH : Gambar-gambar adalah milik Telusuri Terengganu dan Kak Sham. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...