Tuesday, March 15, 2011

Di Mana Kehormatan?

TERIMA kasih anak-anak, penghormatan itu adalah
simbol kepada kejujuran kalian


Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

AKU tak tahu, dan aku tak faham. Adakah aku sudah cukup dewasa untuk dihormati. Atau adakah kerjaya aku ini perlu dihormati.

Aku sedikit terkesima dengan sikap segelintir manusia di dunia ini. Ada yang hebat bak seorang pejuang undang-undang, tapi perangai macam tak pernah kenal apa itu undang-undang. Manusia itu (seorang wanita hebat diposisinya, tapi hampeh pada pandangan aku) langsung tidak mempunyai budi pekerti.

"U ni siapa nak tanya-tanya semua tu"....lagak wanita itu yang lebih selesa aku panggil perempuan.

Akak senior yang berada bersamaku selamber menjawab.."Ini kerja kami dan kami berhak bertanya..."

"Tak boleh.." perempuan tu menjawab sambil berlalu pergi tanpa rasa dirinya bersalah.

Perangai perempuan tu kami ulas kemudiannya..."Dia ingat dia hebat sangat, tak reti nak hormat orang langsung..."

Dalam hati kecil aku sempat berkata.."Woi perempuan, kau tunggulah pembalasannya di kemudian hari...........

Hari yang sama, aku lalui situasi yang hampir serupa. Bukan yang pertama, tapi sudah beberapa kali aku 'diperbodohkan' oleh orang-orang yang sepatutnya menghormati aku.

Untuk kes ini, aku malas ceritakan. Cukuplah aku katakan yang nilai dan maruah aku di sini langsung tidak dihormati. Kedudukan dan tanggungjawab yang diberikan kepada aku bukan 'tiket' untuk aku dihormati.

Aku bertanya lagi, adakah aku ni terlalu memberi kemanjaan, atau aku tidak cukup tegas untuk membuat keputusan. Adakah juga aku tidak layak, atau mereka-mereka ini menganggap diri mereka terlalu hebat.

Aku manusia biasa, dan mereka juga manusia biasa. Bezanya, dunia aku bukan disini. Tuhan itu Maha Mengetahui dan Maha Melihat.

LELAKI SABAH: Wanita menarik nafas lebih kerap daripada lelaki, manakala lelaki menarik nafas lebih dalam daripada wanita

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...