Tuesday, March 29, 2011

Damailah Pacik Di Sana

Bismillahirrahmanirrahim

KALI ini gua jumpa seorang lagi pacik. Umurnya 56 tahun. Muka berseri-seri dengan bentuk badan yang sedikit sasa. Tengok paras rupa, gua percaya pacik ni seorang yang hensem pada zaman remajanya.

Gua nampak pacik tu diusung dua lelaki berpakaian seragam. Tangannya 'diikat' dibelakang. Dengan wajah penuh senyuman, pacik itu masuk ke kandang. Sempat memandang ke arah gua dan beberapa manusia lain.

Seorang lelaki kemudian berdiri di depannya. Mengeluarkan sekeping kertas dan membacanya di hadapan pacik itu. "pacik paham semuanya," kata lelaki muda itu.

Pacik tu mengangguk kepala. Dia tahu apa yang sudah dilakukannya. Dan dia juga tahu akan hukuman yang bakal diterimanya. Semua itu berlaku penuh adat. Seperti hukum manusia, yang salah tetap bersalah. Pacik itu juga sudah mengaku akan kesalahannya.

Sayang sangat-sangat. Pacik itu kini perlu kembali ke tirai besi. 18 tahun tempohnya hanya kerana beberapa gram dadah. Gua kesian tengok pacik tu. Tapi memikirkan apa yang telah dilakukannya, memang tirai besi tempat terbaik buat pacik tu.

Apa yang gua heran, pacik tu langsung tidak bersedih. Mukanya tetap cool dan masih mampu tersenyum. Malah sempat bergurau senda dengan orang dikelilingnya.

Mungkin saja dalam hati kecilnya, pacik itu berkata..."Apa aku kisah masuk penjara. Separuh daripada usiaku telah ku habiskan di situ...."

Betulah. Umur pacik tu sekarang ialah 56 tahun. Tapi dia hanya merasai nikmat kebebasan selama 22 tahun. Bakinya selama 34 tahun dihabiskan di penjara. Bukan sekali, tapi lebih 5 kali. Semuanya asbab dadah.

Gua terfikir sejenak. Best sangatkah rumah bernama penjara tu sampai pacik tu teringin sangat nak ke sana???????

Tak pe lah pacik. Gua hanya boleh berdoa agar pacik panjang umur dan sentiasa sihat. Moga suatu hari nanti pacik boleh kembali merasai nikmat kebebasan. Sebelum pacik, gua dan semua manusia diadili di Padang Masyhar.

BEBASKAN nyawa dengan cara terbaik

LELAKI SABAH: Manusia boleh berfikir dengan bijak, tapi tidak semua orang bijak boleh berfikir seperti manusia. - muslakawa

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...