Tuesday, January 4, 2011

Ikut Landasan Sendiri

Ikut resmi kereta api..biar lambat asal ikut landasan

IYA. Cepat sungguh masa itu berlalu.
Seperti baru semalam aku tiba di sini, walhal aku sudah melepasi 365 hari tanggungjawabku di negeri orang.

Aku bermula dengan 1 Januari 2010 di Terengganu. Dan sekarang, sudah empat hari aku tinggalkan 1 Januari 2011. Ini bermakna, aku perlu melalui 361 hari lagi sebelum memasuki tahun ketiga.

Sejujurnya, aku belum sempurna untuk berpijak di negeri ini. Banyak kelompangan yang perlu aku isi. Sekali pun ditemani insan-insan berhati mulia, masih ada kekurangan yang aku rasai. Mungkin saja aku perlu berjalan dan terus berjalan. Melihat sendiri kehidupan manusia Terengganu.

2011, tahun bagi Masihi. Dalam tahun Hijrah, ketika ini kita sudah memasuki hari ke 29. Ramai meramalkan tahun 2011, tahun permulaan kepada dekad kedua bagi kurun kedua puluh satu sebagai tahun penuh mencabar.

Pasangan warga emas Britain dengan status pakar ramalan dunia, Craig dan Jane ada menyenarikan beberapa isu besar yang bakal menggemparkan dunia tahun ini. Paling menarik perhatianku adalah ramalannya tetap berlakunya bencana nuklear di India.

Turut diramal adalah tragedi nahas kapal terbang melibatkan pemimpin besar dunia. Dalam sukan, C&J meramalkan pasukan penuh tradisi, Liverpool akan menjuarai gelaran Piala FA.

Apapun, itu cuma ramalan. Seorang penganalisis ramalan pernah menyatakan, hanya 10 peratus daripada ramalan kaji cuaca yang disiarkan dalam televisyen tempatan tepat. 90 peratus lagi tidak menjadi.

Bagi aku sendiri, tahun 2011 umpama tahun pemutihan. Pemutihan daripada segala kekotoran yang aku cipta pada 2010. Aku hanya inginkan kesihatan yang baik. Inginkan kondusi pekerjaan yang tenang dan inginkan ikatan ikhlas sesama insan.

2010 memang mengajar aku erti sebenar takdir. Erti sebenar Qada dan Qadar serta erti sebenar Hukum Karma. Aku banyak melalui detik sedih asbab kealpaan aku sendiri. Aku telah diuji sedikit demi sedikit hanya kerana ketaksuban aku.

Insyallah, tahun 2011 ini, seperti tahun sebelumnya dimana aku tetap bersendirian, meninggalkan anak bini sejauh 500km, aku mahu terus hidup.

Terus hidup untuk melihat anak aku membaca Alif, Ba, Ta dengan penuh lancar. Terus hidup untuk melihat isteri aku merotan anak muridnya. Dan terus hidup untuk mencari tiket ke Padang Mashar.

Berdoa pada Tuhan, lindungilah aku, keluargaku, saudara-saudaraku dan insan-insan di sisi ku. Bukan hanya untuk tahun ini, tapi untuk selama-lamanya.

LELAKI SABAH: Kereta api itu baru bergerak, mengikut landasan buatan manusia.

2 comments:

  1. tp kalo lambat trkeluar dr landasan gak, mcm mana? ^_^

    *Siapa kata shoot gambar² di kawasan kilang tak best ??? jom layan...:)

    ReplyDelete
  2. hehehe...cepat2 buka pintu dan terjun...

    * kilang lagi banyak feeeeellll...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...