Thursday, January 20, 2011

Tolong Ingatkan Gua

INI antara bekalan makanan wajib gua
selama bergelar perantau.
- Gambar hiasan

JANGAN serius. Jangan gelabah dan jangan memberontak. Kita santai-santai demi sebuah kehidupan. Kita cerita apa yang berlaku hari ini.

Begini ceritanya. Hari nie gua masuk keja awal sikit. Bukan sebab gua rajin, tapi gua rasa lapar. Gua memang dah plan nak ajak encik azam makan roti bakar di kedai 78. Gua tengok roti bakar kedai itu superpower. Kedia standard kaki lima, tapi roti bakar ala-ala hotel lima bintang. Tapi hajat gua tak kesampaian, azam bercuti hari ini.

Gua masuk opis. Gua layan paper barang sehelai dua. Gua sembang dgn encik iswan, encik fauzi dan puan siti. Rutin macam biasa. Gua bincang pasal tugasan hari ni. Semua kosong. Gua pun kosong. So, masing-masing buat keja.

Masuk jam 11 lebih, tengah gua layan komen-komen dalam fb, gua tetiba terdengar suara keras puan siti. Gua jadi terkejut, tapi gua rileks. Lama-lama suara puan siti jadi lain. Macam marah ada, macam sedih ada.

Gua datang dekat puan siti. Gua nampak dia sudah menangis. Gua panik, tapi gua tahu dia baru saja dapat berita sedih. Time tu cuma gua ngan encik fauzi ada di opis. Dan memandangkan gua ni sedikit senior, maka gua yang mulakan pertanyaan.

Selepas dipujuk, puan siti ceritakan. Katanya abangnya sudah meninggal dunia. Innalillah. Gua sekali lagi terkejut. First time gua nampak siti menangis seserius itu. Gua biarkan dia tenang dan lepas tu gua bincang dengan dia.

Dia kata dia nak balik KL skarang. Ok, gua offer untuk hantar ke airport, tapi puan siti menolak. Dia nak pegi sendiri. Tak pe, gua paham perasaan dia.

Nak dijadikan cerita, gua tetiba jadi sebak bila mana puan siti hulurkan sebuah paper bag. Kata puan siti, dalam paper bag tu ada makanan. Makanan tu puan siti bawa dari rumah dengan niat nak makan pada tengah harinya.

Masa gua tulis cerita ni dah nak masuk maghrib sebenarnya. Tapi makanan tu gua tak sentuh lagi. Gua jadi serba salah. Gua tak tau nak buat apa.

Gua tahu perasaan puan siti skrg ni. Sebab gua juga pernah rasai benda yang sama. Masa gua critakan pada member2 gua tadi, gua tetiba jadi sebak. Tetiba plak gua teringat arwah emak gua. Bukan apa, masa kecik-kecik dulu, arwah selalu bekalkan makanan untuk gua ke sekolah.

Kalau bukan pisang gorang, arwah akan bekalkan nasi goreng. Yang speselnya, nasi goreng tu adalah nasi goreng kunyit cap ibu dan anak.

Dan hari ni, pada situasi kesedihan yang sama, gua sekali lagi disajikan bekalan makanan. Sebab tu gua jadi sebak.

Tak pe, gua kan lelaki. Mana boleh sedih-sedih. Namun, apa yang gua dapat rasakan, semua yang berlaku ini ada hikmahnya. Bagi gua sendiri, ia mungkin 'isyarat' daripada emak gua. Isyarat supaya gua tidak berjalan kosong. Isyarat supaya gua sentiasa membawa 'bekalan' sehingga hembusan nafas terakhir gua.

LELAKI SABAH : Takziah buat Puan Siti Airunisa atas pemergian abang kandung tercinta. Al-Fatihah.

KERJA gua masa kecik-kecik dulu curi kelapa tokey Cina sebelah kampung.
Secara kebetulannya, anak tokey Cina tu jadi classmate gua masa
Tingakatan 6 dan masa belajar di UKM.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...