Saturday, January 8, 2011

Siapa Menang Siapa Kalah

KENAPA mereka senyum. Bukan sebab menang, tapi sebab 'kalah bermaruah'.

ISTIHARKAN sahaja darurat di wilayah itu. Pecahkan tembok yang menghalang. Keluarkan semua askar-askar serta seluruh penghuninya. Baru kamu akan lihat kerosakan yang telah dicipta.

Memang kesian. Malah aku simpati melihat nyawa-nyawa itu berpeleseran. Hari-hari menghitung masalah. Kepada yang sedar, luahkan sahaja di alam maya. Bagi yang tidak sedar, teruskan dengan lakon layarmu. Tunggu sahaja kepada jawapan siapa menang, siapa kalah?

Aku sudah belajar untuk tidak menjadi 'petualang'. Tidak mahu terlibat secara langsung. Kerana bagi aku, semua ini tiada kesudahan. Biarlah mereka yang berada di dalam menguruskannya. Semua sudah matang. Bertaraf profesional dan jaguh dalam bidang masing-masing.

Sudahlah. Lupakan dulu kisah askar-askar itu. Ini cerita aku. Cerita aku di bulan Januari.
Insyallah, pada pertengahan bulan ini aku akan balik ke Lembah Klang. Ikut perancangan awal, aku hanya ingin bertemu cikgu Nita dan anaknya.

Namun, beberapa hari lalu, ada sahabat yang mempelawa aku untuk bermain bola sepak di Kuala Lumpur. Persoalannya, bolehkah aku turun ke padang dalam keadaan kesihatan aku belum pulih?

Tidak mengapa. Andai belum bersedia turun ke padang, aku masih boleh berjumpa dengan rakan-rakanku. Bukan apa, mereka adalah insan-insan hebat dalam dunia masing-masing. Dan satu kerugian jika tidak menyertai mereka.

Apapun, semua itu belum pasti. Sama ada aku hadir atau tidak, ia masih kabur. Tapi, jujur aku katakan, memang aku ingin berjumpa mereka. Bercerita tentang kehidupan masing-masing.

Dengan harapan, aku tidak ketinggalan daripada mengetahui kisah sebenar askar-askar di tembok besar sana.

BERSAMA otai Bernama yang aktif membongkar cerita skuad Terengganu dan T-Team.

LELAKI SABAH : Tahniah buat anak buah aku yang menang dalam peperangan baru-baru ini. Habuannya, makan malam di tingkat 2.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...