Thursday, August 12, 2010

Puasa Cara Lelaki Sabah

INDAHNYA hidup sebagai umat Islam - Gambar Hiasan

AKU kehilangan sesuatu di bulan Ramadan ini. Kehilangan yang memang telah aku jangkakan sejak kali pertama tiba di Terengganu.

Malam 1 Ramadan aku duduk berseorangan di meja pejabat. Aku lihat kelibat kawan-kawan yang bersilih ganti membuka pintu. Mereka ingin balik untuk bersama keluarga. Bersembahyang terawih bersama, bersahur bersama dan berbuka bersama.

Aku seperti tahun-tahun sebelumnya terus kekal di sini. Dengan dunia ku yang memang sudah sebati. Aku pernah berpuasa 30 hari tanpa keluarga. Tanpa ibu bapa dan adik beradik. Aku juga pernah berpuasa tanpa isteri dan anak.

Namun, kesunyian tetap wujud. Suara azan menandakan waktu berbuka cukup indah didengari. Aku tersenyum setiap kali Ramadan menjelma. Aku perlu kuatkan hati untuk menahan daripada lapar dan dahaga. Kuatkan iman untuk menahan daripada melakukan perkara-perkara tak baik. Dan aku juga perlu kuatkan mental untuk melalui satu lagi bulan Ramadan yang cukup unik.

Ini adalah Ramadan pertama aku di Terengganu. Terawih pertama aku di Terengganu dan sahur pertama aku di Terengganu. Dan aku berharap dapat melengkapkan Ramadan istimewa aku di negeri ini.

Syukur juga aku panjatkan kerana golongan perantau seperti aku masih ada di negeri ini. Masih boleh berkongsi kesunyian ketika berbuka dan bersahur. Boleh bergelak dan kongsi pengalaman.

Salam Ramadan Al Mubarak buat semua..

LELAKI SABAH: Aku jarang mendapat peluang untuk berterawih pada malam 1 Ramadan dan kali ini aku berpeluang melakukannya. Alhamdulillah.

Lelaki Sabah bersama rakan sepejabat ketika berbuka puasa pada 1 Ramadan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...