Sunday, August 1, 2010

Naufal Sudah Mengerti

NAUFAL ZAFRAN

BEBERAPA hari sebelum Aidilfitri menjelma pada September ini, Naufal Zafran akan menjangkau usia 3 tahun. Usia yang bagi aku sudah cukup untuk menilai kemahuan dan naluri anak kecil ini.

Aku suka perhatikan gerak geri Naufal pada setiap kali kami bersama. Aku lihat keinginannya dan aku ikuti kemahuannya. Aku juga memberi kebebasan kepadanya untuk menentukan apa yang ada di fikirannya.

Naufal cukup ringkas. Cerewet tapi mudah dipujuk. Pada ketika aku masih dibuai mimpi, Naufal akan baring disebelahku. Dia melihat pergerakan mataku. Menanti-nanti bilakah masanya aku akan membuka mata. Aku tahu, dia cukup rindukan aku.

Peluang bersamanya aku gunakan sebaik mungkin. Aku uruskan segala kehidupannya dan aku menjadi teman kepadanya. Aku gembira dapat 'bersembang' dengan Naufal. Cerita pasal pengalaman aku bersamanya.

Kami akan makan bersama, mandi bersama dan lebih penting boleh berjalan bersama. Tidak seperti dahulu, setiap kali cuti, aku akan kebosanan. Kini, aku sudah akan kawan. Kawan yang cukup kerdil tetapi amat besar maknanya kepadaku.

Aku cukup senang dengan kehidupan sekarang. Ada Naufal yang suka meminta-minta. Suka mengada-ngada dan suka cari pasal. Aku suka melihat cara hidup Naufal kerana aku tahu, aku juga sepertinya suatu ketika dahulu.

Apa yang aku harapkan agar Naufal dapat memahami kehidupan ini dan belajar daripada apa yang telah aku lalui sebagai seorang anak suatu ketika dahulu.

AKU SAYANG NAUFAL....

LELAKI SABAH: Aku pernah rasai kesusahan sebagai anak dan aku juga pernah merasai kekurangan sebagai anak. Itulah yang membeza aku dengan Naufal.



DETIK terbaik dalam hidup aku adalah ketika bersama anak kecil ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...