Monday, August 30, 2010

Bersatu di bumi Terengganu

ISTERIKU sempat melihat 'kampung kelahiran' ayahnya, Kampung Pak Sabah.

DUA minggu pertama pada bulan Ramadan ini aku banyak habiskan bersama rakan-rakan. Berbuka bersama dan bersahur bersama. Seolah-olah aku tidak mempunyai sesiapa lagi di dunia ini.

Hakikatnya, aku sudah mempunyai isteri dan keluarga. Aku ada kakak dan adik untuk temankan aku. Namun, demi mencari rezeki, aku terpaksa membiarkan diriku bersendirian. Menghabiskan masa-masa yang ada bersama rakan seperjuangan.

Begitupun, kehadiran Nuzul Quran baru-baru ini sedikit mengubah landskap kehidupan aku di Terengganu. Aku berbuka berteman, bersahur berteman dan tidur pun berteman. Aku habiskan masa yang ada bersama seseorang di Terengganu. Seseorang yang halal bagi aku sebagai lelaki.

Isteriku, Noranita Awang secara tiba-tiba mahu menghabiskan masa cutinya selama tiga hari untuk bersamaku di Terengganu. Alasannya, mahu menemankan aku selain merasai nasi dagang ciptaan Terengganu. Paling penting, Pasar Payang telah menantinya.

Kehadirannya di sini pada ketika aku sedang bekerja. Maknanya, dia tidak bebas untuk bergerak. Perlu mengikut setiap langkah aku, perlu menyertai setiap tugasan aku dan perlu menunggu keputusan daripada aku.

Tapi, dia tetap tenang. Bahagia melihat suaminya bekerja untuk sesuap nasi. Dia sedikit keboringan, tetapi disembunyikan demi suaminya. Sampai waktunya, kami sama-sama 'berselerakan' di Bazar Ramadan.

Memang indah, dapat melihat juadah dan memilih makanan untuk berbuka. Tiga hari aku lalui bersamanya. Umpama mimpi yang diberikan Tuhan kepada aku pada bulan Ramadan ini.

Kini, aku kembali bersendirian. Kembali kepada landskap lama. Berbuka bersama rakan-rakan dan bersahur..mungkin bersendirian. Isteriku kembali ke Bangi, kembali melepaskan rindunya pada anak lelaki kami yang ditinggalkan buat seketika.

Apa yang ada bersama aku ketika ini adalah memori. Memori berbuka bersama sang isteri. Dan sampai bila-bila pun, aku akan ingat betapa nikmatnya dapat berbuka bersama orang tersayang....biarpun hanya berbekalkan air suam.



SEHARI bersama Mustapa Lakawa.

LELAKI SABAH: Kita akan rindukan seseorang apabila dia sudah tiada, tetapi kita sering leka ketika dia berada di depan mata.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...