Thursday, August 19, 2010

Derita Anak Jalanan

MEREKA bukan anak nakal, tapi mereka adalah
anak yang tahu nilai sesuap nasi.


AKU tidak mahu menulis banyak kali ini. Aku hanya mahu memaparkan gambar-gambar derita seorang manusia. Derita seorang anak kecil yang tidak mempunyai keluarga dan derita manusia-manusia yang sering menagih simpati.

Aku rasa, kita semua ada hati. Ada perasaan dan ada naluri. Bagi aku, aku boleh katakan yang aku adalah manusia yang mudah tersentuh. Mudah tersentuh dan mudah kasihan pada sesuatu yang malang. Anak-anak yatim, orang-orang tua mahupun keluarga susah.

Aku sendiri tidak pasti, mengapa aku begitu dekat dengan mereka. Iya, mungkin kerana aku adalah anak yang telah kehilangan ibu. Atau mungkin juga sebab aku dibesarkan dalam hidupan susah.

Apapun, aku tetap bersyukur kerana aku diberi sedikit kemudahan berbanding mereka. Aku tidak perlu meminta-minta. Tidak perlu menagih simpati. Aku hanya perlu gunakan kudrat dan akal aku untuk mencari rezeki.

Namun, jauh di sudut hati, aku juga sentiasa berdoa agar anak-anak kecil dan keluarga-keluarga malang ini akan mendapat kemudahan suatu hari nanti. Moga mereka dapat merasai nikmat kehidupan dunia sebelum mata tertutup buat selama-lamanya.









KEHADIRAN mereka melengkapkan 'kasta-kasta' gila ciptaan manusia BONGKAK.

LELAKI SABAH: Poket mereka memang kosong, tapi hati mereka dipenuhi nilai kemanusiaan yang cukup tinggi. Nilai yang tidak ada pada hati-hati orang berada.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...