Monday, February 28, 2011

Semangat Yang Hilang




BUKAN pertama kali aku berjauhan dengan mereka. Bukan pertama kali juga aku tinggalkan mereka. Tapi, apa yang aku rasakan ketika ini adalah rasa yang cukup berbeza.

Aku seperti budak kecil yang takut bersendirian. Aku takut menempuh hari-hari ini secara berseorangan. Aku bagaikan hilang semangat. Ditambah dengan beban dihadapanku, semuanya menjadi terlalu rumit.

Aku terlalu rindukan suasana itu. Setakat seminggu, dua minggu, ia memang tidak mencukupi. Benarlah kata orang-orang tua, kita akan merasai sesuatu itu apabila ia tidak berada di depan mata.

Adakah aku cukup kuat. Tidak.Tidak.Tidak. Itulah jawapan sebenar. Aku terlalu kuat berlakon untuk menjadi seseorang. Percakapanku sering menjadikan aku lupa diri. Seolah-olah tiada beban dan masalah yang menimpaku.

Aku tidak kuat sebenarnya. Memang dari dulu, aku tidak boleh melalui semua itu secara bersendirian. Di alam kerja, aku terkontang kanting. Seperti baru semalam aku bergelar wartawan.

Aku jadi takut. Semacam akan wujud bencana di hadapan yang aku sendiri tidak tahu bila ia akan berlaku. Aku takut dengan bayang-bayang sendiri. Setiap saat ku hitung. Adakah aku telah bersedia dengan semua ini.

Berlagak. Iya, memang aku kuat berlagak. Aku ketawa bagaikan dunia ini aku yang punya. Wal hal, dalam hati aku ketakutan. Secara jujurnya, aku perlukan mereka. Aku perlukan dia di sisiku dan aku perlukan dia untuk kehidupanku.

Ahhhh..kalaulah aku seperti mereka. Pasti semangatku bertambah. Bukan sekarang, tapi sejak aku kenal dunia ini. Inilah nasibku. Inilah kehidupanku. Dan inilah rezekiku.

Tuhan. Kuatkanlah semangatku. Menjadi seorang pencari rezeki yang tenang. Boleh bermain dengan fikiran yang waras. Tidak takut dengan kenyataan dan tidak takut dengan ancaman.

Apapun, aku seharusnya sentiasa bersyukur kepada Mu Tuhan. Kerana mungkin, aku tidak sampai ke tahap ini andai aku seperti mereka.

Doaku kini, Engkau panjangkanlah usiaku, perluaskan rezekiku dan berikan aku lebih banyak peluang untuk bersama orang-orang yang aku sayangi.

LELAKI SABAH: Aku selalu berfikir mengapa orang tua ku sering 'membekalkan' aku dengan beberapa ulas bawang merah setiap kali aku berjalan jauh.

4 comments:

  1. bawang merah...kenapa??? cuba teka ..sb aku pon sama ..hehehehehe...kononnya supaya benda2 halus takut dekat dgn kita...kebenarannya aku pon ndak pasti....

    ReplyDelete
  2. tapi kenapa mesti bawang merah...bukan bawang putih..mesti Eyek mu tau tu irma..cuba ko tanya bila ada masa...

    ReplyDelete
  3. hahahaha...iya kan...ndak pernah pulak kena bagi bawang putih klu jln mlm....nanti la ku tanya2kan....hehehe

    ReplyDelete
  4. ko tanya juga kenapa bangsa kita suka sgt simpan minyak kayu putih....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...