Thursday, March 25, 2010

Hujung Bulan Yang Derita...

SETIAP manusia telah ditentukan rezekinya.

HARI ini (25 Mac), hatiku girang seketika. Girang kerana akuan bankku yang didaftar atas nama Maybank berisi. Syukur kepada Tuhan kerana masih memberikan rezeki kepadaku.

Aku puas sebab dengan duit inilah aku dapat menyara isteri dan anakku serta keluargaku dikampung. Sekurang-kurangnya kami masih boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna untuk tempoh sebulan ini.

Begitupun, bermulanya hari ini juga bermakna aku akan melalui satu minggu yang memenatkan. Dalam istilah jiwang, hatiku mula derita dan jiwaku akan merana.

Ia akan bermula pada 27 Mac (Sabtu) ini apabila aku bersama keluarga media yang lain menyertai program candat sotong. Baca di sini.

Wah...selama 30 tahun hidup di dunia, inilah kali pertama kelakianku diuji. Bukan apa, aku bukanlah anak laut yang biasa dengan gelora dan permainan ombak..tapi aku hanyalah anak bukit yang hanya mengenali sungai kecil dan bukit bukau.

Aku berharap, mabuk laut yang memang ku jangka akan menimpa diriku tidak akan menganggu rakan-rakan yang lain dalam misi mencandat sotong.

Ikut jadual, program itu akan bermula pada 1 tengah hari dan seperti aku dimaklumlah, ia hanya akan berakhir pada subuh 28hb (Ahad).

ADAKAH aku bernasib baik seperti wanita ini? - Gambar hiasan

Beberapa jam selepas program mencandat sotong itu, aku akan bergegas ke Lapangan Terbang Sultan Mahmod untuk terbang ke Kuala Lumpur. Tujuan ku bukanlah untuk bercuti, tetapi untuk menghadiri jemputan ke Majlis Anugerah Blog4FT pada sebelah malamnya.

Program ini secara dasarnya melibatkan aku dan blogger-blogger lain. Kami sama-sama berjuang untuk mencari kemenangan mutlak selepas hampir lima bulan bertarung. Apa-apapun keputusannya, ia adalah rezeki semata-mata.

ANTARA blogger senior dan junior yang akan menghitung nasib pada malam Grand Final Blog4FT 28 Mac ini. - Ihsan Emila Yusof

Pada paginya iaitu 29hb (Isnin), aku terpaksa lagi bergegas ke Kuala Terengganu untuk kembali bertugas di pejabat Kosmo!. Bukan apa, pada 30hb (Selasa) dan 31hb (Rabu), aku akan menyertai satu rombongan media ke Kerteh atas anjuran Petronas.

Pelbagai program telah diatur untuk kami termasuk melawat loji petronas selain aksi persahabatan boling yang secara kebetulannya dikendalikan oleh legenda lompat jauh dan kijang, Bro Zaki Sadri.

Secara keseluruhannya, program-program yang akan aku lalui sepanjang minggu ini memang best. Tetapi ia memerlukan pengorbanan yang tinggi daripada aku. Namun, jauh di sudut hati aku, aku sentiasa meletakan tugas hakiki aku sebagai wartawan di tempat teratas.

Aku hanya berdoa agar aku dapat melalui setiap program ini dengan selamat tanpa sebarang yang tidak diingini.

LELAKI SABAH: Tidak sabar menanti bulan Jun kerana di bulan itulah segala-galanya akan diketahui. Jun bermakna aku akan kembali ke Sabah bersama teman seperjuanganku, Wan dan Zul. Jun juga bermakna bermulanya sukan lelaki, Piala Dunia 2010 dan Jun juga bakal menentukan sama ada isteri aku akan jadi Orang Terengganu atau terus kekal di perbukitan Bangi.

SIAPA lebih layak menjulang Piala Dunia 2010. Michael Ballack (kapten Jerman), Didier Drogba (kapten Ivory Coast) atau John Terry (kapten atau bekas kapten England).

2 comments:

  1. harimau malaya yg kian pupus..datanglah beramai2 ke taman rekreasi dan mini zoo kemaman...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...