Semuanya berlaku tanpa henti. Di setiap sudut isi perut Puduraya tersimpan 1001 kisah. Si ayah dengan setia menanti kehadiran si anak. Si suami pula tetap sabar menghitung detik pertemuan dengan si isteri.
Di sini juga terjalinnya hubungan istimewa. Hubungan yang kadang kala di akhiri dengan perpisahan. Air mata si gadis dengan tenang mengalir di pipi dan lambaian tangan si lelaki menjadi hadiah terakhir. Semuanya berlaku di Puduraya.
Aku sendiri cukup memahami naluri bangunan bernama Puduraya. Walaupun ada yang memandang Puduraya sebagai tempat 'hitam', namun dari sisi lain, Puduraya adalah segala-galanya.
Paling penting, Puduraya tidak pernah lokek untuk membenarkan aku berkongsi kehidupan di 'rumah tetamunya'. Dan aku yakin, Puduraya juga cukup matang untuk membenarkan setiap insan menghampirinya.
1. Puduraya dan masyarakat
PUDURAYA tidak pernah mati. Sejak hentian ini dibuka pada 1976 oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Hussein Onn, Puduraya terus bernyawa sehingga kini. Dari utara ke selatan, Puduraya telah berkorban demi keselesaan setiap tetamunya.
Melayu, Cina dan India adalah penghuni tetap Puduraya. Pelancong asing pula menjadikan hentian ini sebagai 'check point' untuk ke destinasi lain. Mereka beratur, bersesak dan berebut di bangunan yang sama. Mereka makan, berehat dan tidur di kerusi yang sama.
Si kaya mungkin memilih untuk menaiki bas lima bintang, dan si miskin pula tetap sabar menggunakan perkhidmatan asas. Ada pun yang merungut, itu adalah asam garam di Puduraya kerana apa yang penting, Puduraya tidak pernah mati.
2. Puduraya dan perayaan
AIDILFITRI, Deepavali dan Tahun Baru Cina. Setiap kali tibanya detik ini, Puduraya mula tersenyum. Secara tradisinya, di waktu inilah Puduraya akan dilawati. Dari pekerja kerajaan sehinggalah kepada pekerja kilang, dari pelajar sekolah sehinggalah kepada mahasiswa universiti, semuanya menuju ke destinasi yang sama.
Tujuan mereka hanya satu iaitu untuk kembali ke halaman masing-masing. Puduraya akan menjadi rumah kedua dan Puduraya juga akan menjadi bangunan terakhir yang ditinggalkan sebelum Kuala Lumpur menjadi sepi.
3. Puduraya dan rezeki
SI pemandu teksi ligat mencari penumpangnya dan si penjual air pula tenang menanti pelanggannya. Si peminta sedekah juga nekad korbankan maruahnya untuk sesuap nasi dan si pencopet memberanikan diri mencari mangsanya.
Semuanya berlaku dalam satu masa dan semuanya juga berlaku di lokasi yang sama iaitu Puduraya. Sesungguhnya, Puduraya telah dianggap sebagai syurga rezeki. Telah banyak perut yang dikenyangkan sejak kewujudan Puduraya.
Terima kasih Puduraya
SEKALIPUN dihambat bunyi bising dan kesesakan yang melampau, Puduraya tidak pernah menangis. Tiada keselesaan bertaraf lima bintang di sini dan tiada kemudahan secanggih KL Central, namun Puduraya terus bernyawa sehingga kini. Aku percaya, semua orang akan berkata TERIMA KASIH PUDURAYA....
SEJARAH PUDURAYA
- Hentian Puduraya merupakan terminal bas di Kuala Lumpur, Malaysia.
- Hentian ini dibuka pada 1976 oleh Perdana Menteri ketiga, Tun Hussein Onn.
- Stesen bas ini digunakan oleh bas ekspres untuk perkhidmatan bagi seluruh Semenanjung Malaysia, termasuk Negara Thai dan Singapura.
- Pengendali Hentian Puduraya ialah dibawah UDA Holdings Bhd , sebuah agensi di bawah Kementerian Kewangan Malaysia.
gila la..main sedap lagi bace story nih..bole hantar rencana la syeh..
ReplyDeleterencana ni ko buat ke atau ko copy je masuk sini? mentang2 la masuk meja rencana kan..
ReplyDeletemanlukeman: bukan anak bugis kalau inda pandai mengayat....
ReplyDeleteBanteh : ini original lah....story diketuk di perkarangan rumah kayu aku di kampung contoh, keningau pada pukul 3.50 pagi...sambil isap rokok jenama Dunhill.....
Mus..cayalah dek...mcm blh lagi dpt nie..hehehe bagi2 ya harta Tuhan kalu dpt lagik..kwang3..nyway teruskan berkarya bosku...
ReplyDeleteterima kasih kepada pudu raya...menghubungkan aku dengan keluarga...
ReplyDelete