Friday, March 5, 2010

Persahabatan tiada penghujung

Kalah menang tidak penting, yang penting persahabatan


Datang kosong, pulang pun kosong. Itulah erti persahabatan


HARI itu, semangat aku tiba-tiba memuncak. Memuncak semacam ada sesuatu yang menyeronokkan akan berlaku.

Mungkin bagi orang lain, ia cuma perkara biasa. Tapi bagi aku, hari itu cukup istimewa. Buat pertama kalinya dalam tempoh dua bulan selepas aku menjadi 'anak' Terengganu, aku telah dizairahi oleh sahabat-sahabat seperjuangan di meja sukan.

Ia bukanlah kunjungan yang disengajakan, tetapi nasib mungkin menyebelahi aku apabila perlumbaan le Tour de Langkawi memasuki negeri Kopok Lekor ini.

Ini bermakna, aku berpeluang berjumpa dengan sahabat lamaku, Shahril Nizam dan Fer.


Kisahnya bermula begini...

Petang itu sekitar pukul 5 petang, saudara Radhuan@Veron memberitahuku yang Shahril ingin berjumpa dengan ku di Hotel Primula. Secara kebetulannya pula, Veron telah bertemu Shahril di hotel yang sama ketika membuat liputan majlis MB.

Ahh...hatiku mula girang, Bukan disebabkan ingin mengepau duit kemenangan Shahril, tapi ingin berjumpa dengan sahabat lama. Sahabat yang banyak membantu kerja aku selama aku berada di meja Sukan.

Bagi aku, Shahril bukanlah siapa-siapa, tapi nilai persahabatan itu membuatkan pertemuan kami sangat best. Semua benda diceritakan, semua perkara dikongsi dan setiap pengalaman disatukan.

Kami sempat minum di tepi kolam selama hampir sejam. Satu perkara yang memang tidak pernah aku lakukan bersama Shahril di KL dulu. setiap masa kami diisi dengan gelak tawa dan kutuk mengutuk. Dan perkara inilah yang aku idam-idamkan selama ini...

Habis berbual, Shahril mengajak aku makan malam. Katanya, aku belum lagi merasai hadiah kemenangan yang diperoleh hasil karya menakjubkan ciptaan anak Kelantan ini.

Malam itu, sekitar pukul 9, aku menerima panggilan daripada Shahril. Katanya, "jom lah bro, kuar makan, aku tak makan lagi ni"...

Lantas, aku menuju ke hotel itu dengan semangat persahabatan.

Pengembaraan kami pun bermula bersama seorang lagi sahabat, Fer.
Ia bermula di Batu Burok. Setiap inci pantai ini aku ceritakan kepada dua sahabatku itu. Sambil melayan lagu Bon Jovi, kami bertiga terus pantas mencari lorong-lorong bercahaya.

Dan pada malam itu juga, aku sempat membawa dua sahabatku melihat pejabat utusan sebelum kami meluru ke Taman Tamadun, Masjid Kristal dan seterusnya, monumen stadium runtuh.

Aku seronok kerana dapat membawa mereka berjalan. Walaupun keletihan terpancar di wajah Shahril dan Fer, namun nilai persahabatan berjaya menghilangkannya.

Pergembaraan kami semakin panjang dengan Pantai Kelulut menjadi destinasi. Walaupun jauh dari bandar Terengganu, namun ia berbaloi kerana Shahril sempat merasai tiupan angin laut, sambil menikmati daging masak kunyit, sotong goreng tepung dan ikan siakap tiga rasa.

Mata dan kenyang, perut pun dah kenyang. Kami perlahan-lahan bergerak balik ke hotel kerana jam telah menunjukkan pukul 1.30 pagi.

Ini bermakna, pengembaraan aku bersama sahabatku berakhir. Di akhirnya, persalaman kami dihiasi dengan ucapan terima kasih dari kedua-dua pihak. Aku sempat memesan kepada Shahril dan Fer agar memandu kereta baik-baik.

Tapi, pesanan Shahril agar aku menjaga diri dengan baik di sini masih aku teringat sampai sekarang. Kalau di KL, pesanan itu lebih kepada lawak jenaka, tapi di sini, aku dapat merasai keikhlasan dari seorang sahabat. Sahabat yang tidak pernah berkira dan memandang hina akan kekurangan diriku.

Paling penting, pesanan itu juga pernah aku terima sebelum ini. Dan sehingga ke detik ini, aku masih menunggu pesanan itu.


LELAKI SABAH: Dia pernah menjadi No. 1 suatu ketika dahulu. Tapi kini, dia telah kehilangan status itu. Dia cuba mendapatkannya, tapi terus diletakkan di bawah. Posisi yang tidak pernah terfikir olehnya. Dia telah kehilangan segala-galanya termasuk maruah dan nilai persahabatan.

Kenangan terindah. Dari Sabah, ke negeri Utara dan singgah di Pantai Timur sebelum berpisah di Selatan. Kenapa ia berakhir di Selatan?

2 comments:

  1. Mus,wpun berjauhan dengan kawan lama,tetapi ada kawan baru yang sudi share your happiness,sadness and problem.... :)

    ReplyDelete
  2. Thanks I-Ling...di Terengganu ni, mus bersyukur kerana telah ditemukan dengan kawan-kawan baru yang sentiasa bersama, tidak kira susah atau senang, panas atau hujan....thanks buat semua rakan Terengganu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...